اسکیما چیست و چگونه کار می‌کند؟ بهتر است با مثالی عبارت اسکیما چیست را شرح دهیم. تصور کنید دوستی قرار است به منزل شما بیاید که تاکنون شما را در منزل خودتان ملاقات نکرده است. برای او آدرس خود را میفرستید، اما با جزئیات بیشتر به گونه‌ای که راحت بتواند آن را پیدا کند. مثلا مینویسید خیابان ایکس، فرعی ایگرگ، به تقاطع اول که رسیدی به سمت راست میپیچی و بعد از فلان فروشگاه، داخل اولین کوچه دومین خانه، منزل ما است.

اسکیما چیست و چه کاربردی دارد , چرا باید از اسکیما ها در وبسایت استفاده کنیم؟ اسکیماهم برای گوگل نقش همین آدرس را بازی می‌کند چرا که گوگل آنقدر باهوش نیست که محتوای موجود در سایت را به راحتی و به درستی درک کند، پس لازم است یکسری کد گذاری‌ها و یا به زبان ساده آدرس دهی ها صورت بگیرد که گوگل متوجه بشود که در هر قسمت از محتوا منظور ما چیست. احتمالا تاحدودی متوجه شده‌اید منظور از اسکیما چیست ، اما برای درک دقیق و علمی آن در ادامه با ما همراه باشید.

ماهیت اسکیما چیست؟

اسکیماها کدهایی هستند که مابین کدهای سایت و صفحات مختلف آن قرار می‌گیرند و وظیفه‌ی آنها رساندن اطلاعات بیشتری از محتوا به گوگل است. گوگل با استفاده از این کدها علاوه بر این که محتوا را راحت تر درک می‌کند در بهبود سئو سایت از آنها استفاده می‌کند. استفاده‌ی وب مسترها از اسکیما چیست؟ وب مسترها با استفاده از اسکیما برای اینکه به گوگل بگویند هر بخش از محتوا مربوط به چه چیزی است از این کدها استفاده می‌کنند به طور مثال برای نشان دادن اینکه این متن یا بخش از محتوا مربوط به قیمت محصول است یا متن توضیحی، از این کدها در بین محتوای خود استفاده می‌کنند، و گوگل به راحتی آن را درک می‌کند و به شکل صحیح به کاربر نشان می‌دهد.

درک عملکرد اسکیما با یک مثال

اگر شما همین حالا نام فیلم مورد علاقه‌ی خود را درگوگل سرچ کنید، گوگل یک کادر حاوی اطلاعتی از آن را برای شما در سمت راست یا چپ مرورگرتان (بسته به زبان مرورگر) در لیست جستجو به نمایش می‌گذارد.

اکسیما چیست

ما در اینجا محمدرسول الله را سرچ کرده ایم اگر به تصویر زیر دقت کنید مشاهده میکنید که گوگل در این کادر اطلاعات زیادی در ارتباط با این فیلم در اختیار ما قرار داده‌است. همانطور که مشاهده می‌کنید این اطلاعات شامل:

تصاویر
نام فیلم
تاریخ ساخت فیلم
لینک ویدیو پیش نمایش در فیلیمو
امتیاز کاربران
توضیحات ویدیو
تاریخ اکران
مدت زمان فیلم
نویسندگان
بازیگران
و…

منبع اطلاعات گوگل

همه ی این طالاعات را گوگل از سایت ویکی پدیا برداشته است! بنظر شما چرا گوگل سایت دیگری را برای این کار انتخاب نکرده است؟ چرا ویکی پدیا؟ باید بگویم که اولا ویکی پدیا با علم به اینکه اسکیما چیست آن را در سایت خود استفاده کرده است و دوما اینکه هیچ یک از سایت‌های رقیب از اسکیما استفاده نکرده‌اند! در نتیجه با توجه به محبوبیت ویکی پدیا، گوگل برای تکمیل گراف دانش مربوط به این فیلم مجبور به استفاده از اطلاعات آن است.

البته ناگفته نماند که از آنجا که هدف گوگل نمایش مجموعه کامل و روانی از اطلاعات برای کاربر است، از هر سایتی که اسکیما و اطلاعاتی از موضوع مورد جستجوی کاربر را داشته باشد در نمایش نتایج خود استفاده کند. برای درک این مورد بار دیگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه می‌شوید که علاوه بر ویکی پدیا، نام سایت دیگری مانند فیلیمو هم به چشم می‌خورد.

استفاده‌های دیگر گوگل از اسکیما چیست؟

ریچ اسنیپت‌ها از جمله اطلاعات مربوط به سایت و صفحات آن است که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. در واقع ریچ اسنیپت‌ها برای سایت هایی که از اسکیمای مربوط به آن در صفحات و محتوای خود استفاده کرده‌اند به نمایش در می‌آید همانند گراف دانش، با این تفاوت که ریچ اسنیپت‌ها درست در پایین نتیجه ظاهر می‌شود.

انواع ریچ اسنیپت‌ها

  • ریچ اسنیپت امتیازدهی

  • ریچ اسنیپت کادر جستجو

  • ریچ اسنیپت قیمت

ریچ اسنیپت امتیاز دهی از جمله ریچ‌های رایج است که در وب فارسی هنوز قابل مشاهده نیست چرا که پیشرفت فعالیت گوگل در وب فارسی نسبت به وب انگلیسی کند است. از دیگر ریچ اسنیپت‌ها میتوان به کادر جستجو اشاره کرد که برای سایت‌های بزرگی همچون ویکی‌پدیا،یوتیوب و …نمایش داده می‌شود. ریچ جستجو درواقع کادر جستجویی است که در پایین نتیجه‌ی جستجو نمایان می‌شود و کاربر می‌تواند عبارت مدنظر خود را در آن جستجو کند و پس از نمایش نتایج توسط گوگل(مربوط به سایت مذکور) بهترین نتیجه را انتخاب کند. برای درک بهتر، در تصویر زیر می‌توانید این دو مورد را مشاهده کنید.

ریچ اسنیپت قیمت هم یکی دیگر از ریچ هاست که برای سایت‌های بزرگ فروشگاهی و سایت‌های مرجعی مانند اپل، سامسونگ و…نمایان می‌شود. البته باز هم می‌گوییم همه‌ی این موارد درصورتی رخ می‌دهد که سایت‌ها از اسکیماهای مربوط به آنها در کدنویسی خود استفاده کرده‌باشند.

اسکیما

مزایای استفاده از اسکیما چیست؟

تاکنون با موارد مختلف اسکیما آشنا شدیم و تقریبا متوجه شدیم که منظور از اسکیما چیست . حال مهم است که بدانیم مزایای اسکیما چیست و سایت‌ها چرا باید از آن استفاده ‌کنند؟ همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم اسکیما موجب بهبود سئو سایت نزد گوگل می‌شود، چرا که هم گوگل در راهنمای خود (با قرار دادن آموزش استفاده از اسکیما در بخش developerd خود، برای برنامه نویسان) بر استفاده‌ی از آن تاکید کرده و همین که تجربه ثابت کرده است که با استفاده‌ی صحیح از اسکیما مارک آپ، شاهد نتایج بسیار خوبی در سئو سایت خواهید بود.

دیگر مزایای اسکیما

اما مزیت استفاده از اسکیما به همین مورد ختم نمی‌شود. زمانی که گوگل الگوریتم‌های خود را آپدیت کرد، تمرکز خود را بر رفتار کاربر متمرکز نمود. حتما می‌پرسید چه ربطی به اسکیما دارد؟ باتمرکز بیشتر گوگل بر رفتار کاربر، نرخ کلیک کاربر، بانس ریت و مدت زمان ماندگاری در سایت مورد توجه شدید این موتور جستجو قرار گرفت، که تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت‌ها دارد، در نتیجه با استفاده از ریچ اسنیپت‌ها و لینک سایت در گراف دانش گوگل، وجه تمایزی با رقبای خود ایجاد می‌کنید که موجب می‌شود نرخ کلیک سایت شما افزایش یابد و در نتیجه جذب کاربر بیشتر به سایت شما را در پی دارد.


علاوه بر آن با داشتن مطالبی جذاب و مفید، ماندگاری کاربر در سایت خود را افزایش دهید، که در نهایت می‌توانید به جایگاه اول نتایج گوگل در کلمات مختلف امیدوار باشید.

رابطه‌ی برندینگ با اسکیما چیست؟

برندینگ یکی از موارد اصلی سئو خارجی (سئو آف پیج) است که تاثیر زیادی در بهبود سئو دارد. اسکیما نیز با افزایش برندینگ باز هم می‌تواند بر سئو سایت اثر بگذارد. حتما برایتان سوال شده که رابطه‌ی برندینگ با اسکیما چیست؟ باید بگویم که نمایش سایت شما در گراف دانش گوگل و یا ریچ اسنیپت‌های سایت شما، باعث ماندگاری سایتتان در ذهن کاربر می‌شود چرا که سایت شما با ظاهری متفاوت از سایر سایت ها نمایان شده است، در نتیجه برند شما را در ذهن مخاطب ثبت می کند.

یکشنبه 4 اسفند 1398
بؤلوملر :