تولید محتوای سبز موضوعی که مورد توجه اغلب بلاگرها است و از آن جهت اهمیت دارد که موجب جذب کاربر به وب سایت و یا هر کسب و کاری می‌شود. محتوای سبز از جمله محتواهایی است که با دانستن و رعایت نکات مربوط به آن می‌توانید به راحتی کسب و کار خود را ارتقا دهید و ما در این مقاله سعی کرده ایم تعریفی دقیق از این اصطلاح و اهمیت آن را بیان کنیم. با ما در کارسازشو همراه باشید.

محتوای همیشه سبز یا درخت همیشه سبز!

محتوای سبز و جذاب , چه محتوایی مورد توجه گوگل قرار می گیرد؟ محتوای همیشه سبز یا اصطلاح محتوای همیشه سبز یا Evergreen content  به مطالب و محتواهایی گفته می‌شود که با گذشت زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهند و به عبارتی تاریخ انقضا ندارند. با یک مثال ساده سعی میکنیم مفهوم آن را برای شما قابل لمس نماییم. این اصطلاح برگرفته از درختانی است که در تمام فصول سبز هستند و یا به عبارتی قابل استفاده، درختانی همچون درخت کاج که شما هر زمان که به این درخت نگاه کنید سبز است و یا درخت لیموی چهار فصلی را تصور کنید که هر زمان که به سراغش میروید میوه ای برای شما دارد. محتوای همیشه سبز هم به همین صورت است که مطالب آن همیشه برای مخاطبان قابل استفاده است و با گذر زمان فاسد یا بی استفاده نمی‌شود. 
 
در ادامه به تعریف دقیق‌تری از این سبک محتوا و لزوم وجود آن در وبلاگ می‌پردازیم. در نهایت موضوعاتی که می‌توان برای آنها چنین محتوایی تولید کرد را شرح می‌دهیم. پس اگر مایلید محتوایی همیشه بهار تولید کنید با ما همراه باشید.
 
محتوای سبز

محتوای سبز چیست؟

همانطور که گفتیم محتوای سبز همانند درختان همیشه سبز، با گذشت زمان استفاده‌ی خود را از دست نمیدهند و همیشه قابل ارجاع هستند، و هر زمان که کاربر به آن مراجعه کند می‌تواند پاسخ خود را از آن بگیرد. که این امر موجب افزایش بازدید کاربران از سایت یا وبلاگ شما می‌شود. 
در بین محتواهای سبز برخی خیلی سبز هستند و برخی کمتر سبز. یک سری از محتواها هستند که موضوع سبز دارند و برخی علاوه بر موضوع، محتوای سبز هم دارند. در ادامه 4 مورد را بیان می‌کنیم که تا حدودی  تفاوت این موارد را درک کنید:
 
1.رشد چشمگیر بازار سهام در سال جاری همه را غافلگیر کرده است.
2.سامسونگ جدیدترین مدل گوشی خود از سری s را وارد بازار کرد.
3.مشخصات فنی و نحوه استفاده از قهوه ساز دلونگی
4.فواید زیتون در طب سنتی
 

موضوع سبز 

با کمی دقت متوجه می‌شوید که مورد یک اصلا محتوای سبز محسوب نمی‌شود چرا که با گذر زمان ارزش خود را از دست می‌دهد. ولی موضوع آن موضوعی سبز است چرا که همیشه مورد توجه کاربران است و مخاطبان خاص خود را دارد. درمورد موضوع دوم هم باید بگوییم که چون ارزش آن به تاریخ انتشارش بستگی دارد محتوای سبز محسوب نمی‌شود. در کل مطالبی که جزء اخبار روز هستند جزء این  دسته به حساب نمی‌آیند چرا که با گذر زمان این ها هم نیز ارزش خود را از دست می‌دهند. اما در مورد موضوع سوم اینطور نیست چرا که تا زمانی که این محصول تولید می‌شود این مطلب هم قابل استفاده است بنابراین محتوای سبز به حساب می‌آید. 
 
و در نهایت در ارتباط با موضوع چهارم بهتر است بگوییم محتوایی همیشه سبز است که هیچگاه ارزش خود را از دست نمی‌دهد و هر زمان که کاربر به آن احتیاج داشته باشد می‌تواند به آن مراجعه و از آن بهره بگیرد. با این حال باید بگوییم که مطالب تاریخی یا قدیمی که قابل تغییر نیستند محتوای همیشه سبز هستند که همیشه با ارزش می‌مانند ولی مواردی همچون مورد دوم نیز وجود دارند که حداقل در طول دوره‌ی تولید آن محصول و یا حتی بعد از آن به عنوان یک مطلب حاوی اطلاعات که می‌توانند به خوانندگان آن فایده‌ای برساند،  محتوای سبز محسوب می‌شوند. 
 

مقایسه محتوای سبز با رنگ‌های دیگر!

از آنجا که هر کدام از تولید محتوا ارزش مختص به خود را دارند و با توجه به ماهیت وب سایت شما هر کدام از این مطالب کاربرد خود را دارند، ما نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که محتوای سبز بهتر است یا سایر محتواها، چرا که هر کدام از این مطالب به نوبه‌ی خود موجب افزایش بازدیدکنندگان می‌شوند. این خود شمایید که با توجه به ماهیت وب سایت و نوع کسب و کارتان تصمیم میگیرید که کدام یک بهتر است.
 
به طور مثال محتوایی سبز برای سایت‌های خبری از اهمیت بالایی برخوردار نیست چرا که ارزش خبر به داغ بودن آن و سریع پخش شدن آن است. بنابراین از چنین وب سایتی انتظار تولید محتوای سبز نمی‌رود بلکه باید به تولید محتوا در جهت تولید خبرهای تازه بپردازد. در صورتی که سایت‌هایی با موضوعاتی مانند سلامت و بهداشت، روانشناسی و یا آشپزی، محتوای سبز و همیشه سبز دارند. بنابراین اگر تمایل دارید که سایت شما همیشه و با گذشت زمان برای کاربران، کاربردی و مفید باشد، باید درصدد تولید محتوای سبز باشید. نگران نباشید، این کار غیر ممکن نیست زیرا در هر کسب و کاری معمولا موضوعاتی هستند که بتوان در ارتباط با آنها تولید محتوای سبز کرد.
 

آیا فروشگاه اینترنتی محتوایی سبز دارد؟

تصور کنید وب سایتی فروشگاهی دارید که در آن ساعت های مچی مردانه و زنانه را بفروش می‌رسانید. در این راستا شما می‌توانید با تولید محتوا در مورد ویژگی های یک بند چرم یک محتوای سبز خوب ایجاد کنید که همیشه برای کاربران مفید خواهد بود و یا در ارتباط با خصوصیات یک ساعت زنانه و انواع آن محتوای همیشه سبز بنویسید. به همین سادگی در ارتباط با سایر وب سایت ها و موضوعات می‌توان مطالب همیشه سبز داشت، که با گذشت زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهند. فروشگاه هیچ گاه سبزی محتوای خود را از دست نمی دهد.
 
 
محتوای سبز برای سایت‌های خبری از اهمیت بالایی برخوردار نیست چرا که ارزش خبر به داغ بودن آن و سریع پخش شدن آن است.
 

تفاوت موضوع سبز و محتوای س ب ز

اگر خاطرتان باشد در پاراگراف های قبل اشاره ای به موضوع سبز داشتیم حال نیز بصورت مفصل به بررسی آن می‌پردازیم. گفتیم که محتوای سبز تاریخ انقضا ندارد و به مرور زمان قدیمی نمی‌شود، چرا که شامل موضوعات و محتواهایی است که همیشه خوانندگان به آن مراجعه می‌کنند. برخی موضوعات ممکن است همیشه سبز باشند اما نتوان برای آنها محتوای سبز تولید کرد، همانند مثال “رشد چشمگیر سهام” این موضوعی است که بیشتر مردم و بخصوص سهامداران آن را سرچ می‌کنند و در واقع موضع سبز است، اما محتوای آن باید لحظه به لحظه به روز شود. 
 
نتایج مسابقات ورزشی و قیمت سکه از دیگر موضوعات سبز هستند که طرفداران آن به طور مکرر به جستجوی آنها می‌پردازند اما به دلیل متغیر بودن آنها نمیتوان محتوای سبز برایشان تولید کرد. مثلا محتوای موضوعی مانند نتایج مسابقات والیبال بستگی به زمان اجرای مسابقه و اتمام آن دارد و بصورت مرتب بروز رسانی می‌شود. برخی موضوعات مانند مشخصات کلی یک وسیله برقی، یک ماشین، و یا معرفی یک کتاب، اطلاعاتی در ارتباط با یک بیماری خاص و … از سایر موضوعات سبز هستند که می‌توان برای آنها محتوای سبز هم تولید کرد. هرچند ممکن است روزی یک بیماری به طور کلی ریشه کن شود اما از آنجایی که انسان‌ها مدت زمانی طولانی با آنها درگیر هستند محتوای مربوط به آن تا حد زیادی سبز خواهد بود. 
 

محتوای کمی س ب ز یا محتوای همیشه س ب ز

برای شرح قابل درک این عنوان باید دو موضوع سوم و چهارم که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم را یادآوری کنیم. موضوع سوم که در ارتباط با دستگاه قهوه ساز بود، تا زمانی سبز است که آن وسیله تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما موضوع چهارم همیشه سبز می‎‌ماند. با کمی توجه به عمق این موضوع پی خواهیم برد که محتواهای سبز هم همانند مدادرنگی سبز کمرنگ و سبز پررنگ دارند. در واقع محتوای سبز کمرنگ محتوایی است که حداقل چند سال سبز می‌ماند و نیازی به تغییر ندارد اما محتوای سبز پررنگ محتوایی است که همیشه سبز و قابل استفاده است و تاریخ انقضا ندارد. که مثال های از این دست زیاد هستند. 
 
مثلا در مورد وقایع تاریخی یا اماکن تاریخی اگر محتوایی تهیه شود یک محتوای همیشه سبز خواهد بود چرا که این چیزی است که در گذشته رخ داده وتمام شده ودیگر تغییر نخواهد کرد. اما برخی موضوعات همانند موضوعات آموزشی ممکن است بعد از چند سال که روش جدیدی ابداع شود نیاز به تغییر داشته باشند، همانند آموزش برنامه جاوا که مدت طولانی محتوای سبز بوده و مورد استفاده کاربران قرار می‌گرفته است اما با پیشرفت تکنولوژی و جایگزین شدن زبان اندرویدی و برنامه‌های اندرویدی، انقضای آن سررسیده است.
 
با این اوصاف اگر تمایل دارید برای وبلاگ و کسب و کار خود به تولید محتوا آن هم از نوع سبز بپردازید، بهتر است از همین حالا شروع کنید. لزوما نیاز نیست که همه‌ی محتواهای سایت شما سبز یا همیشه سبز باشند، فقط کافی است که هر از گاهی یک مورد متناسب با کسب و کار و وب سایت خود آماده کنید. 
 

پنجشنبه 8 اسفند 1398
بؤلوملر :