در این بخش قصد داریم به روند رشد و ارزش بیت کوین از ابتدا تا به امروز بپردازیم.بیت کوین که در سال 2009 متولد شد هر ساله با فراز و نشیب های زیادی روبرو بود. هر ساله عوامل مختلفی بر قیمت و ارزش بیت کوین تاثیر گذار بوده اند. پس با ما همراه باشید تا عوامل دخیل بر ارزش گذاری بیت کوین را بررسی کنیم.

 

ارزش بیت کوین

ارزش بیت کوین از بدو تولد !

ارزش بیت کوین از ابتدای سال 2009 تا کنون , چه عواملی بر ارزش بیت کوین تاثیر گذارند؟ ارزش بیت کوین از روزی که متولد شد یعنی در سال 2009 میلادی فراز و فرود های زیادی داشت. این ارز دیجیتال که در صدر با ارزش ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد با وجود تمام اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی که در طی سال های اخیر تجربه کرد همچنان جزو بهترین ارزها محسوب می شود و افراد زیادی برای سرمایه گذاری و کسب درآمد از آن بهره می برند.

 

ارزش بیت کوین در سال 2010 میلادی

زمانی که بیت کوین در سال 2009 معرفی شد اساسا هیچ ارزش و قیمتی نداشت. اولین ارز دیجیتالی بود که عرضه شده بود و در آن زمان عملا هیچ کاربردی نداشت. اولین قیمتی که برای این ارز دیجیتال در نظر گرفته شده بود تنها 6 سنت بود. شاید 10 سال پیش در باور هیچ کس نمی گنجید که این ارز 6 سنتی زمانی به غول ارزهای دیجیتال تبدیل شود و روز به روز نیز بزرگ تر شود. اما در این سال یعنی 2011 چه عواملی بر روند افزایش قیمت و ارزش بیت کوین دخیل بوده اند و توانستند قیمت آن را از 6 سنت به 32 سنت برسانند؟

بیت کوین

 

راه اندازی اولین صرافی بیت کوین

اولین اتفاق در می سال 2010 رخ داد و آن هم راه اندازی اولین صرافی بیت کوین بود. این اتفاق توانست ثابت کند که بیت کوین آمده تا بماند! پس اولین قدم در افزایش ارزش بیت کوین قدم بسیار مهمی بود.

 

اولین خرید اینترنتی

دومین اتفاقی که در این سال رخ داد اولین خرید اینترنتی به وسیله بیت کوین بود. یک برنامه نویس روسی به نام ” لازلو هانیچ” اقدام به خرید اینترنتی دو عدد پیتزا با بیت کوین کرد. او با این کار نشان داد که بیت کوین می تواند وسیله ای برای مبادلات روزمره قرار بگیرد. او برای خرید دو عدد پیتزا 10/000 بیت کوین را پرداخت کرد که معادل 41 دلار بود. این خرید توانست ارزش بیت کوین را تا حدودی به همگان ثابت کند.

 

معرفی بیت کوین در سایت slashdot.org

وب سایت slashdot.org یک وب سایت خبری و فناوری بود که دنبال کنندگان زیادی داشت. بیت کوین در سال 2010 در این وب سایت معرفی شد و تعداد زیادی از افراد علاقه مند به دنیای فناوری با اولین ارز دیجیتال آشنا شدند. برای خیلی از آن ها این سوال به وجود آمده بود که بیت کوین چیست ؟ و قیمت بیت کوین چگونه است؟ بلافاصله بعد از این اتفاق و بعد از 5 روز قیمت بیت کوین به طرز عجیبی افزایش پیدا کرد. این افزایش به 10 برابر رسید.

 

راه اندازی دومین صرافی بیت کوین

دومین صرافی بیت کوین را با نام MtGox فردی به نام ” مک کالب ” راه اندازی کرد. او فردی سرشناس در حوزه برنامه نویسی بود و توانسته بود که شبکه ” ای دانکی ” را گسترش دهد . او در این سال اعلام کرد که دومین صرافی بیت کوین برای خرید و فروش راه اندازی شده است و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. این صرافی در طول 3 سال متوالی بیشترین معاملات بیت کوین را به خود اختصاص داد و این مساله موجب افزایش ارزش بیت کوین شد.

ارزش بیت کوین در سال 2011 میلادی

در سال 2011 جهش فوق العاده ای در قیمت بیت کوین را شاهد بودیم. قیمت بیت کوین در این سال از 32 سنت به 29 دلار رسید !!! اما این جهش با فراز و نشیب های بسیار زیادی روبرو بود و در میانه راه یکبار ارزش خود را تا 90% از دست داد. با ما همراه باشید تا اتفاقات جذاب در این سال را بررسی کنیم.

 

قیمت بیت کوین

هک شدن بزرگ ترین صرافی بیت کوین

در ماه ژوئن از سال 2011 بودیم که بزرگ ترین صرافی بیت کوین در جهان به نام MtGox هک شد ! این اتفاق موجب شد تا بیت کوین که در بیشترین ارزش خود به سر می برد 90% ارزش خود را به راحتی از دست بدهد. این ضربه بسیار مهلکی برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال بود زیرا اعتماد خود را به کلی نسبت به این ارزها و بیت کوین از دست داده بودند.

 

راه اندازی صرافی بیت کوین و معامله با ارزهای فیات

بعد از اتفاق ناگواری که برای صرافی MtGox رخ داد در ماه مارس 2011 یک صرافی در کشور برزیل راه اندازی شد که امکان مبادله بیت کوین را با سایر ارزها تسهیل می کرد. این امر به شدت مورد علاقه افرادی واقع شد که به تازگی پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشته بودند. بازار به سرعت گسترش پیدا کرد و پیامدهای ناگوار هک شدن صرافی بزرگی مانند MtGox کم کم ناپدید شد و به تدریج ارزش بیت کوین زیاد شد.

 

انتشار یک مقاله مهم

در ژوئن سال 2011 اقدام به انتشار یک مقاله مهم شد. مقاله ای با عنوان ” وب سایتی که هر گونه دارویی در آن پیدا می شود ” این عنوان برای بسیاری از افراد جذاب بود و به یکباره به ارزش بیت کوین پی بردند. نکته جالبی که در این مقاله وجود داد لینک دادن آن به صرافی MtGox بود. بعد از این اتفاق قیمت بیت کوین به 31 دلار رسید که رکورد جدیدی در این سال محسوب می شد.

 

هک شدن صرافی MtGox

در سال 2011 بار دیگر صرافی MtGox مورد حمله هکر ها قرار گرفت که موجب شد قیمت بیت کوین از 31 دلار به 1 سنت کاهش پیدا کند. این اتفاق بسیار وحشتناکی برای این صرافی و ارزش بیت کوین محسوب می شد اما این صرافی توانست با محدود کردن معاملات در 1 هفته نسخه به سرقت رفته شده اطلاعات خود را بازگرداند و معاملات جعلی را که در شبکه انجام شده بود را معکوس کند. اما متاسفانه 4000بیت کوین از این صرافی به سرقت رفت که در 600 حساب مختلف وجود داشتند.

 

ساخت اپیزود در یک سریال

همان طور که می دانید سریال های تلویزیونی نقش مهمی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دارند . در سال 2011 یک اپیزود در یک سرایل تلویزیونی به بیت کوین اختصاص یافت. نتیجه نیز بسیار واضح است. این سریال به خوبی توانست دست به آگاهی جمعی بزند.

 

ارزش بیت کوین در سال 2012 میلادی

بازه قیمتی بیت کوین در سال 2012 میلادی بین 4 تا 13 دلار بود. اما واقعیتی که در این سال وجود داشت افزایش پذیرش مردم نسبت به این ارز دیجیتال بود. عوامل مختلفی که در این سال رخ دادند و موجب تاثیر بر ارزش بیت کوین شدند را در ادامه بررسی می کنیم.

 

بیت کوین در سال میلادی

توقف فعالیت صرافی پاکسوم و ترید هیل

یک اتفاق مهم در ماه فوریه سال 1012 میلادی رخ داد و آن هم توقف فعالیت صرافی پاکسوم و ترید هیل در راستای پیروی از مواضع قانونی بود. بعد از این اتفاق مقامات نظارتی اقدام به فروختن بیت کوین ها برای بازگرداندن سرمایه به سرمایه گذاران کردند.

 

وردپرس بیت کوین را پذیرفت

پی پال یکی از بزرگ ترین سرویس های برتر در پرداخت های بین المللی بیت کوین را رسما پذیرفت و سیستم پرداخت را در بسیاری از کشورها بدون منع اعلام کرد.

 

هاوینگ

هاوینگ به معنی نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین است که هر 4 سال یکبار اتفاق می افتد. در سال 2012 اولین هاوینگ رخ داد که نتیجه آن افزایش ارزش بیت کوین بود. این مساله به دلیل کنترل عرضه و تقاضا به وجود می آید و موجب می شود که با افزایش تقاضا , ارزش بیت کوین کاهش پیدا نکند.

 

ارزش بیت کوین در سال 2013 میلادی

سال 2013 سال بسیار پر تنشی برای بیت کوین بود. ارزش بیت کوین در این سال از 13 دلار تا 1000 دلار در نوسان بود. این بازه نوسانی به دلایل مختلفی از جمله احداث اولین خودپرداز بیت کوین رخ داد. اگر می خواهید دیگر دلایل بروز این نوسانات را بدانید ادامه مطلب می تواند به شما کمک کند .

 

ارز دیجیتال

فرار از بحران اقتصادی در قبرس

زمانی که بحران اقتصادی در کشور قبرس به وجود آمد به حساب های بانکی که مبلغی بالای 100/000 یورو داشتند مالیات های سنگینی در نظر گرفته می شد. این مساله نه تنها در قبرس و به دلیل بحران مالی بلکه در کشورهایی مانند روسیه که قوانین سخت گیرانه مالیاتی دارند نیز وجود دارد. بسیاری از مردم قبرس بعد از وضع این قانون تصمیم گرفتند که دارایی خود را تبدیل به بیت کوین کنند زیرا در این صورت میزان دارایی آن ها نامعلوم بود و هیچ مالیاتی نیز بر آن ها وضع نمی شد. این اتفاق اولین اتفاق در سال 2013 بود که توانست باعث رشد قیمت بیت کوین شود. و قیمت آن را از 80 دلار به 260 دلار رساند.

 

افزایش بی سابقه حجم معاملات در صرافی MtGox

در ماه آوریل سال 2013 به دلیل آگاه شدن مردم از نجات مالیاتی که در کشور قبرس اتفاق افتاده بود دست به معاملات بسیار کلان بیت کوین زدند. حجم این معاملات به قدری زیاد بود که برای مدت کوتاهی سرور های این صرافی ار کار افتادند. ابتدا تصور می شد که این صرافی باز هم در معرض حملات هکرها واقع شده اما با بررسی هایی که انجام شد مشخص شد که استقبال بی سابقه مردم برای انجام معاملات دلیل آن بوده است.

 

باز گذاشتن دست چینی ها

چین از پر جمعیت ترین کشورهای آسیایی به شمار می رود. زمانی که در کشور بزرگی مانند چین بازار بیت کوین آزاد شود حتما تاثیر زیادی در کل اوضاع و ارزش بیت کوین خواهد گذاشت. یکی از نهادهای مالی در کشور چین در سال 2013 اعلام کرد که مردم هیچ محدودیتی در بازار بیت کوین و انجام معاملات آن نخواهند داشت. در آن سال حجم معاملات بیت کوین به بیش از دوبرابر صرافی های مطرح در این زمینه رسید.

 

محدودیت نهادیهای مالی چین از استفاده بیت کوین

با رونق گرفتن معاملات بیت کوین توسط مردم چین یک نگرانی گسترده در بین مسئولان مالی این کشور مشاهده شد و آن هم عدم کفایت این ارز به جای ارزهای کاغذی بود. به همین دلیل مسئولان این کشور استفاده نهادهای مالی و بانک ها را از بیت کوین ممنوع اعلام کردند . اما این ممنوعیت ضربه ای بر قیمت بیت کوین وارد کرد. به نحوی که در آن هنگام ارزش بیت کوین 1000 دلار بود اما به 830 دلار کاهش یافت.

دوشنبه 12 اسفند 1398
بؤلوملر :