کسب وکار الکترونیکی چیست؟ به فعالیت هایی که در بستر وب و اینترنت صورت می‌گیرد کسب و کار الکترونیکی گفته می‌شود. کسب و کار اینترنتی مدل های متنوعی دارد که از بین آنها کسب و کارهای b2b  و کسب وکارهای b2c  رایج تر هستند و ما در این مقاله به مطالعه ی آنها و تفاوت هایشان خواهیم پرداخت. 

کسب و کارهای الکترونیکی

کسب و کارهای B2B و B2C , تفاوت کسب وکارهای B2B و B2C چیست؟ کسب وکارهای اینترنتی همچون سایر فعالیت‌هایی که در جریان تند الکترونیکی شدن قرار گرفتند، با سرعتی غیرقابل پیش بینی نیز پدید آمد. درصورتی که فقط 10 سال بیشتر از فراگیر شدن اینترنت نمیگذرد، شاهد کاربرد شدید آن در زندگی روزمره هستیم، که این خود دلیلی محکم برای این است که به فکر همسو شدن با این جریان باشیم. کسب و کار نیز قاعده ای است که از این موضوع مستثنی نمی‌شود. بلکه بسیار پراهمیت است که آن را به سمت الکترونیکی شدن ببریم. چرا که موجب تسهیل در انجام معاملات و … می‌شود.
 
فرآیند الکترونیکی شدن در حوزه تجارت، علاوه برآن که امکانات و تسهیلات فراوانی برای شرکت‌های سنتی فراهم نموده و موفقیت و پیشرفت چشمگیر آنها را نیز به ارمغان آورده‌است، موجب بوجود آمدن بنگاه‌هایی شده است که فقط به روش الکترونیکی یا همان اینترنتی به ارائه خدمات و سرویس‌دهی می‌پردازتد. در ادامه انواع مختلف کسب و کار های اینترنتی را ذکر می‌کنیم.
 
کسب و کارهای الکترونیکی

 

انواع کسب و کارهای الکترونیکی

کسب و کارهای الکترونیکی بسته به این که طرفین معامله ( افراد یا سازمان‌ها) چه کسانی هستند انواع مختلفی دارد که 5 مورد از آنها را در زیر نام می‌بریم:
 
B2B : واحد تجاری با واحد تجاری یا همان شرکت با شرکت (Business to Business)
 
B2C : واحد تجاری (شرکت) با مصرف کننده (Business to Consumer)
 
C2C : مصرف کننده با مصرف کننده (Consumer to Consumer)
 
B2G : واحد تجاری با دولت (Business to Government)
 
G2B : دولت با واحد تجاری (Government to Business)
 
 
از بین انواع کسب و کار اینترنتی، کسب و کار B2B و کسب و کار B2C بسیار استفاده می‌شوند. که در ادامه به بررسی جزئیات هر کدام و تفاوت شان با یکدیگر می‌پردازیم.
 
 
کسب و کارهای الکترونیکی

کسب وکارهای B2B

مدل کسب و کارهای B2B، مدلی است که در آن هر دو طرف معامله شرکت ها هستند، و تمرکز بر فروش محصولات و خدمات به شرکت‌های دیگر است. فرآیند خرید و فروش در کسب و کارهای B2B معمولا به سه شکل صورت می‌گیرد: در حالت اول کسب و کار برای تولید، نیاز به خرید موادخام و اولیه دارد. حالت دوم نیاز به سرویس دهی یک کسب وکار است و حالت سوم اینکه کسب و کار برای فروش محصولات خود نیاز به کسب وکار دیگری دارد. 

کسب وکارهای B2B با یک مثال

با ذکر مثال سعی میکنیم سه حالت کسب و کارهای B2B را بهتر بیان کنیم. یک شرکت یخچال سازی را درنظر بگیرید که برای تولید یخچال های خود قطعات و لوازم زیادی را احتیاج دارد و تولید بسیاری از این مواد اولیه برای وی دارای مزیت اقتصادی نیستند بنابراین بهتر است که از یک شرکت که این قطعات را تولید می‌کند تهیه شوند. این همان حالت اول از کسب و کارهای B2B  است.
 
در مرحله‌ی بعد این شرکت برای رسیدگی به حساب‌های خود به یک شرکت حسابرسی احتیاج دارد و این همان حالت دوم کسب و کارهای B2B  است. در مرحله‌ی آخر این کارخانه به شرکت یا بنگاهی برای فروش یخچال‌های خود نیازمند است که در واقع حالت سوم کسب و کارهای B2B  رخ داده است. 
 

تصمیم گیری در کسب و کارهای B2B

در انجام معاملات به روش کسب و کارهای B2B در طرف خریدار به منظور خرید محصول هماهنگی بین واحد فنی، تجاری، مالی و اجرایی ضروری است و درواقع شخصی که محصول شما را خریداری می‌کند به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و در مورد برخی کالاهای مهم و گران قیمت، تصمیم گیری توسط هیئت مدیره انجام می‌شود.در این مدل از کسب و کار همانطور که از اسم آن پیداست باید یک وب سایت داشته باشید که در آن کالاهای خود را برای همکاران تجاری خود به نمایش بگذارید. برای اینکه همکاران شما بتوانند سفارش خود را ثبت کنند باید ایمیل یا سایر روش‌های الکترونیک رایج را در اختیار آنها قرار دهید.
 
در انجام معاملات به این روش باید واحدهای مالی، امور مشتریان و انبار خود را در جریان معامله ‌ای که در حال انجام آن هستید قرار دهید. پس بهتر است متناسب با کسب و کار خود به منظور مشتری مداری کالاهای خود را به گونه‌ای در سایت بچینید و دسته بندی کنید که مشتری به راحتی کالای مورد نظر خود را بیابد. لازم است که برای ارسال کالا تدبیری بیاندیشید که سیستم فروش آنلاین شما با شرکت های حمل و نقل  هماهنگ شوند. 
 
 
کسب و کارهای B2C

کسب وکارهای B2C

 
کسب و کارهای B2C یا همان Business to Consumer کسب و کاری ست که در یک طرف شرکت حضور دارد و طرف دیگر مصرف کننده است. از آنجا که بازار هدف کسب و کارهای B2C شخص یا اشخاص هستند، از پیچیدگی کمتر برخوردار است، چرا که یک نفر تصمیم میگیرد که آن محصول را بخرد یا خیر. 
 
مکانیزم کسب و کارهای B2C زمانی اتفاق می‌افتد که یک کسب و کار محصول خود را برای عموم بازاریابی کند. مثلا تولید کننده مواد غذایی، یا خدمات حقوقی و حتی سازمان اطلاعات پزشکی که خدمات و محصولات خود را برای عموم مردم عرضه می‌کنند از این دست کسب وکار نیز می‌باشند. برای این منظور اطلاعات کالا مستقیما در یک وب سایت برای فروش قرار داده می‌شود. مشتریان اطلاعات لازم را از وب سایت فروشنده دریافت می‌کنند و بعد از تصمیم خرید اقدام به سفارش کالا می‌کنند و با پرداخت هزینه و ثبت آدرس برای دریافت کالا مراحل خرید تکمیل می‌شود.
 
همانطور که مشاهده کردید کسب و کارهای B2C پیچیدگی خاصی ندارد و فقط لازم است که در سایت خود به روشی که برای کسب و کار شما مناسب است کالا و قیمت آن را در معرض دید مشتری قرار دهید و ابزاری برای رصد کردن فرآیند خرید مشتریان داشته باشید. البته فراموش نکنید که برای پرداخت وجه باید درگاه های بانکی نیز داشته باشید. 
 
تاکنون با جزئیات کسب و کارهای B2B و B2C آشنا شدیم و تا حدودی به تفاوت های آنها پی بردیم. به منظور مطالعه ی دقیق تر تفاوت های این دو کسب و کار در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

شنبه 10 اسفند 1398
بؤلوملر :